Drie pijlers

Al onze zanglessen, workshops en coachings zijn gestoeld op dezelfde drie pijlers: kennis, didactiek en plezier. Maar daarnaast is er nog een rode draad doorheen ons zangmenu geweven: de duurtijd en intensiviteit van de cursus die je kiest, zal namelijk een invloed hebben op de verhouding van de drie pijlers. Eenvoudig gesteld, in een Aretha van 2 uur zal zangplezier meer voorop staan, terwijl met onze Freddies jaaropleiding we de shift maken naar kennis. Toch blijft didactiek steeds de kern die ongeacht de workshop of zangles het middel zal zijn om het doel te heiligen: jouw zangstem, next level!

De eerste pijler: kennis

Saskia en Simon hebben allebei jaren podiumervaring. Zowel op vlak van zang als van performance hebben zij dus wel al enkele watertjes doorzwommen. Met die basiskennis en -ervaring in hun rugzak volgen zijn ook allebei de Master Singer-opleiding aan Universal Voice Institute. Dit wordt door velen beschouwd als de beste zangdidactiek in de Benelux. Andere gerenommeerde didactieken zoals o.a. EVT, CVT en Lichtenberger vinden hun plaats in de Universal Voice-filosofie. Dit resulteert in een praktische didactiek die op elke zangstem en elke zangstijl toepasbaar is.

Simon en Saskia namen de proef op de som en pasten deze UVI-didactiek toe op zichzelf. Niet enkel op hun eigen zangstem en hun eigen podiumprésence, maar ook op hun eigen ervaringen als docent. En dat maakt dat de pijler ‘Kennis’ de basis vormt van elke zangles van De Zangerij. Van een Aretha’s tot een Freddies..

Kennis doorheen ons zangmenu

Aretha’s

Minimum

Franklins

Basis

Luciano’s

Basis

Pavarotti’s

Medium

Whitneys

Minimum – medium

Afhankelijk van eigen doelen

Freddies

Expert

De tweede pijler: didactiek

Naast hun ervaring als zanger en muzikant hebben Saskia en Simon beiden een pedagogisch diploma. Met dat diploma hebben ze samen ruim een kwart eeuw ervaring op de teller staan. En dit sijpelt uiteraard door in alle zanglessen en workshops van De Zangerij.

Een van de hamvragen bij het opstarten van ‘De Zangerij’ was: “Wat maakt ons anders dan andere zanglessen? Wat hebben wij in onze zangopleidingen gemist?” Het antwoord was eenduidig: activerende werkvormen. Al onze zanglessen zijn daarom op zo’n didactische manier opgebouwd, dat de cursist niet enkel moet zitten, luisteren en af en toe eens voor- of nadoen. Door het gebruik van verschillende werkvormen wordt de cursist actief betrokken in het lesverloop en vormen zij mee de basis van de lespraktijk.

Op didactisch vlak worden er vier niveauverschillen in de werkvormen gestoken. Elk met hun eigen doel

  • Activerend: het actief meewerken en meedenken tijdens de zangles.
  • Luisteren: zelf een mening vormen op basis van de lesinhouden
  • Feedback: sturende en opbouwende feedback geven aan jezelf en medecursisten
  • Zelfsturend: jezelf leren bijsturen tijdens het zingen.

Didactiek doorheen ons zangmenu

Aretha’s

Activerend

Franklins

Activerend

Luisteren

Luciano’s

Activerend

Luisteren

Pavarotti’s

Activerend

Luisteren

Feedback

Whitneys

Activerend –

zelfsturend

Afhankelijk van eigen doelen

Freddies

Activerend

Luisteren

Feedback

Zelfsturend

De derde pijler: zangplezier

The essence of it all! Of je nu veel of weinig ervaring hebt, veel of weinig kennis beoogt, we doen het uiteindelijk allemaal voor dezelfde reden. Want zingen is gewoon fun. Punt. Of dat nu op het podium van Wembley is of onder de douche van je pas gerenoveerde badkamer.

Het klinkt voor een zangles misschien als een open deur intrappen, maar we gaan tijdens al onze lessen vooral veel zingen. We starten steeds met een energizer en een gezamenlijke opwarming alvorens we aan de zangles beginnen. Afhankelijk van het type zangles gaan we met de inhouden en voorbeelden aan de slag en oefenen we samen een zangstuk waarvoor we de inspiratie halen bij wereldberoemde voorbeelden. Je eigen repertoire komt dan weer aan bod tijdens de masterclasses (Franklins en Pavarotti’s), de Whitneys en Freddies. Maar hou jezelf vooral niet tegen om verzoeknummers te vragen in de andere lessen!

Alors on chante!

Wat zeggen onze studenten?

– Onze gemiddelde waardering is 5.0 sterren

Top leraar!

Top leraar, laat je op uw gemak voelen, luistert en corrigeert, voelt aan hoe hij iets moet aanbrengen, je gaat er altijd weer happy buiten.

Carola T.

Boost voor mijn zelfvertrouwen!

Ik heb een Aretha gedaan. Een hele boost voor mijn zelfvertrouwen waar we gewoon chill onszelf konden zijn. Fouten maken mag en met jezelf lachen moet. Het is zingen met vrienden ookal ken je de groep nog niet. Zeker een aanrader als je de basis wil leren en je zelfvertrouwen omhoog wil krijgen.

Alana

Topper

Simon stelt je dadelijk op je gemak. Hij zoekt graag mee naar wat werkt voor je.
Vriendelijk, toegankelijk, weet waar ‘ie het over heeft.

Katrijn Desteghe

woorden te kort

spijtig dat ik hier woorden op moet plakken, want ze komen te kort.
Zeer getalenteerd met veel inzet en goesting, begeleiding op zowel toetsen (gewoon zingen op live begeleiding!) als karaoke versies,
begripvol, veel overleg,
alles kan, of we kunnen het proberen 😊
Elke keer zin om naar de les te gaan! En met nog meer energie naar buiten.
Een top mens vol talent, geduld, humor, menselijkheid en zanger, leraar van hoge kwaliteit!!!
Simon kan veel, en kan dus veel uit mij halen..

Carola Tubeeckx

Schijf hier je eigen review.
Je helpt ons er zeven zevenmijlslaarssprongen mee vooruit!